Huviring: Malering
Õpetaja: Siim Kanep, Margit Simenson
Kooliaste: algaste
Vanuserühm: I-IX kl
Eesmärgid:
1. Huvi äratamine malemängu vastu;
2. malemängu põhialuste õpetamine ja täiendamine;
3. õpilase mõtlemise, püsivuse ning iseseisva töö oskuste arendamine;
4. õpilase planeerimisoskuse ja analüüsivõime arendamine malemängu kaudu;
5. teada ja järgida male-eetikat ning üldisi käitumisnorme;
6. eduelamuse pakkumine läbi malemängu.
Õppeaine sisu:
1. Malelaud, malendid – nende nimetused, algseis, käigud;
2. malemängu reeglid;
3. malemängu põhialused;
4. mõisted: matt, viik, patt, tuli, igavene tuli, äratõmbetuli, kahekordne tuli, kahvel, sidumine jne;
5. kaitse tule eest;
6. malendite väärtusted, suhtelised väärtused;
7. notatsioon (oskus kirjutada üles seise ja partiisid);
8. üksiku kuninga matistamine lipu ja kuningaga;
9. üksiku kuninga matistamine kahe vankri ja kuningaga;
10. üksiku kuninga matistamine vankri ja kuningaga;
11. ühekäiguliste ja lihtsamate kahekäiguliste matiülesannete grupis ja iseseisev lahendamine;
12. „tsentri" – keskvälja mõiste omandamine ja selle tähtsuse mõistmine;
13. vigurite arengustrateegia avangus;
14. lihtsamad etturi lõppmängud, mõiste „opositsioon" ning selle olulisus;
15. lihtsamad malemängu taktikalised võtted, kombinatsioonid;
16. võiduseisu realiseerimise;
17. lihtsamad avanguideed.
Õppetöö korraldus:
Rühmas 10-15 last
Tunnid 2 korda nädalas
Tunni kestus 45 min
Õppeaeg rühmas 1-4 aastat
Õpitulemused:
1. tunneb malelauda, malendeid ning nende väärtuseid, teab male mõisteid, mängureegleid ning suudab neid järgida;
2. teab avangustrateegiaid ja põhimõtteid;
3. oskab matistada suure materiaalse ülekaaluga lõppmänge;
4. suudab lahendada nii grupis kui iseseisvalt ühe- ja kahekäigulisi matiülesandeid;
5. tunneb lihtsamaid etturilõppmänge;
6. oskab vastavalt oma tasemele hinnata mängu ajal malelauale tekkivaid seise, teha plaane ja neid läbi viia;
7. suudab teoreetilisi teadmisi praktilises mängus rakendada;
8. mõtleb loovalt;
9. teab male-eetikat ning oskab vastavalt käituda (vastase austamine, kaotuse väärikas talumine).
Arvestuse vorm:
Aktiivne osalemine rühmatöös, pidev hinnanguline tagasiside
Soovi korral osalemine võistlustel
Huviring: Malering
Õpetaja: Siim Kanep, Margit Simenson
Kooliaste: põhiaste
Vanuserühm: I-IX kl
Eesmärgid:
1. Huvi äratamine malemängu vastu;
2. malemängu põhialuste õpetamine ja täiendamine;
3. õpilase mõtlemise, püsivuse ning iseseisva töö oskuste arendamine;
4. õpilase planeerimisoskuse ja analüüsivõime arendamine malemängu kaudu;
5. teada ja järgida male-eetikat ning üldisi käitumisnorme;
6. eduelamuse pakkumine läbi malemängu.
Õppeaine sisu:
Individuaalne lähenemine vastavalt õpilase eelnevale malemängu tasemele.
1. Malemängu reeglid;
2. malemängu põhialused;
3. mõisted: matt, viik, patt, tuli, igavene tuli, äratõmbetuli, kahekordne tuli, kahvel, sidumine jne;
4. kaitse tule eest;
5. malendite väärtusted, suhtelised väärtused;
6. notatsioon (oskus kirjutada üles seise ja partiisid);
7. male ajalugu;
8. üksiku kuninga matistamine lipu ja kuningaga;
9. üksiku kuninga matistamine kahe vankri ja kuningaga;
10. üksiku kuninga matistamine vankri ja kuningaga;
11. üksiku kuninga matistamine kahe odaga;
12. üksiku kuninga matistamine oda ja ratsuga;
13. kahe- ja enamakäiguliste matiülesannete grupis ja iseseisev lahendamine;
14. „tsentri" – keskvälja mõiste omandamine ja selle tähtsuse mõistmine;
15. vigurite arengustrateegia avangus;
16. etturi lõppmängud, mõiste „opositsioon", selle olulisus ning kasutamine;
17. mänguplaani leidmine ja läbiviimine keskmängus;
18. malemängu taktika ja strateegia;
19. võiduseisu ja materiaalse paremuse realiseerimise;
20. lahtiste ja kinniste avangute tundmaõppimine;
21. ühe kindla avanguteooria omandamine nii mustade kui valgete malenditega;
22. osalemine tasemele vastavatel võistlustel.
Õppetöö korraldus:
Rühmas 10-15 last
Tunnid 2 korda nädalas
Tunni kestus 90 min
Õppeaeg rühmas 1-4 aastat
Õpitulemused:
1. tunneb malelauda, malendeid ning nende väärtuseid, teab male mõisteid, mängureegleid ning suudab neid järgida;
2. teab avangustrateegiaid ja põhimõtteid;
3. teab male ajalugu;
4. oskab matistada ülekaaluga lõppmänge;
5. suudab lahendada nii grupis kui iseseisvalt kahe- ja enamakäigulisi matiülesandeid;
6. tunneb etturilõppmänge ja oskab rakendada opositsiooni;
7. oskab vastavalt oma tasemele hinnata mängu ajal malelauale tekkivaid seise, teha plaane ja neid läbi viia;
8. tunneb peamisi avanguid ja teab vähemalt ühe kindla avangu teooriat;
9. suudab teoreetilisi teadmisi praktilises mängus rakendada;
10. mõtleb loovalt;
11. teab male-eetikat ning oskab vastavalt käituda (vastase austamine, kaotuse väärikas talumine);
12. osaleb võistlustel.
Arvestuse vorm:
Aktiivne osalemine rühmatöös, pidev hinnanguline tagasiside
Soovi korral osalemine võistlustel