Ainekava

Ainekava

Huviring:                    Malering
Õpetaja:                      Siim Kanep, Margit Simenson
Kooliaste:                   algaste
Vanuserühm:              I-IX kl

Eesmärgid:              
1.      Huvi äratamine malemängu vastu;
2.      malemängu põhialuste õpetamine ja täiendamine;
3.      õpilase mõtlemise, püsivuse ning iseseisva töö oskuste arendamine;
4.      õpilase planeerimisoskuse ja analüüsivõime arendamine malemängu kaudu;
5.      teada ja järgida male-eetikat ning üldisi käitumisnorme;
6.      eduelamuse pakkumine läbi malemängu.

Õppeaine sisu:
1.      Malelaud, malendid – nende nimetused, algseis, käigud;
2.      malemängu reeglid;
3.      malemängu põhialused;
4.      mõisted: matt, viik, patt, tuli, igavene tuli, äratõmbetuli, kahekordne tuli, kahvel, sidumine jne;
5.      kaitse tule eest;
6.      malendite väärtusted, suhtelised väärtused;
7.      notatsioon (oskus kirjutada üles seise ja partiisid);
8.      üksiku kuninga matistamine lipu ja kuningaga;
9.      üksiku kuninga matistamine kahe vankri ja kuningaga;
10. üksiku kuninga matistamine vankri ja kuningaga;
11. ühekäiguliste ja lihtsamate kahekäiguliste matiülesannete grupis ja iseseisev lahendamine;
12. „tsentri" – keskvälja mõiste omandamine ja selle tähtsuse mõistmine;
13. vigurite arengustrateegia avangus;
14. lihtsamad etturi lõppmängud, mõiste „opositsioon" ning selle olulisus;
15. lihtsamad malemängu taktikalised võtted, kombinatsioonid;
16. võiduseisu realiseerimise;
17. lihtsamad avanguideed.

Õppetöö korraldus:
Rühmas 10-15 last
Tunnid 2 korda nädalas
Tunni kestus 45 min
Õppeaeg rühmas 1-4 aastat

Õpitulemused:
1.      tunneb malelauda, malendeid ning nende väärtuseid, teab male mõisteid, mängureegleid ning suudab neid järgida;
2.      teab avangustrateegiaid ja põhimõtteid;
3.      oskab matistada suure materiaalse ülekaaluga lõppmänge;
4.      suudab lahendada nii grupis kui iseseisvalt ühe- ja kahekäigulisi matiülesandeid;
5.      tunneb lihtsamaid etturilõppmänge;
6.      oskab vastavalt oma tasemele hinnata mängu ajal malelauale tekkivaid seise, teha plaane ja neid läbi viia;
7.      suudab teoreetilisi teadmisi praktilises mängus rakendada;
8.      mõtleb loovalt;
9.      teab male-eetikat ning oskab vastavalt käituda (vastase austamine, kaotuse väärikas talumine).

Arvestuse vorm:
Aktiivne osalemine rühmatöös, pidev hinnanguline tagasiside
Soovi korral osalemine võistlustel

Huviring:                    Malering
Õpetaja:                      Siim Kanep, Margit Simenson
Kooliaste:                   põhiaste
Vanuserühm:              I-IX kl

Eesmärgid:               
1.      Huvi äratamine malemängu vastu;
2.      malemängu põhialuste õpetamine ja täiendamine;
3.      õpilase mõtlemise, püsivuse ning iseseisva töö oskuste arendamine;
4.      õpilase planeerimisoskuse ja analüüsivõime arendamine malemängu kaudu;
5.      teada ja järgida male-eetikat ning üldisi käitumisnorme;
6.      eduelamuse pakkumine läbi malemängu.

Õppeaine sisu:
Individuaalne lähenemine vastavalt õpilase eelnevale malemängu tasemele.
1.      Malemängu reeglid;
2.      malemängu põhialused;
3.      mõisted: matt, viik, patt, tuli, igavene tuli, äratõmbetuli, kahekordne tuli, kahvel, sidumine jne;
4.      kaitse tule eest;
5.      malendite väärtusted, suhtelised väärtused;
6.      notatsioon (oskus kirjutada üles seise ja partiisid);
7.      male ajalugu;
8.      üksiku kuninga matistamine lipu ja kuningaga;
9.      üksiku kuninga matistamine kahe vankri ja kuningaga;
10. üksiku kuninga matistamine vankri ja kuningaga;
11. üksiku kuninga matistamine kahe odaga;
12. üksiku kuninga matistamine oda ja ratsuga;
13. kahe- ja enamakäiguliste matiülesannete grupis ja iseseisev lahendamine;
14. „tsentri" – keskvälja mõiste omandamine ja selle tähtsuse mõistmine;
15. vigurite arengustrateegia avangus;
16. etturi lõppmängud, mõiste „opositsioon", selle olulisus ning kasutamine;
17. mänguplaani leidmine ja läbiviimine keskmängus;
18. malemängu taktika ja strateegia;
19. võiduseisu ja materiaalse paremuse realiseerimise;
20. lahtiste ja kinniste avangute tundmaõppimine;
21. ühe kindla avanguteooria omandamine nii mustade kui valgete malenditega;
22. osalemine tasemele vastavatel võistlustel.

Õppetöö korraldus:
Rühmas 10-15 last
Tunnid 2 korda nädalas
Tunni kestus 90 min
Õppeaeg rühmas 1-4 aastat

Õpitulemused:
1.      tunneb malelauda, malendeid ning nende väärtuseid, teab male mõisteid, mängureegleid ning suudab neid järgida;
2.      teab avangustrateegiaid ja põhimõtteid;
3.      teab male ajalugu;
4.      oskab matistada ülekaaluga lõppmänge;
5.      suudab lahendada nii grupis kui iseseisvalt kahe- ja enamakäigulisi matiülesandeid;
6.      tunneb etturilõppmänge ja oskab rakendada opositsiooni;
7.      oskab vastavalt oma tasemele hinnata mängu ajal malelauale tekkivaid seise, teha plaane ja neid läbi viia;
8.      tunneb peamisi avanguid ja teab vähemalt ühe kindla avangu teooriat;
9.      suudab teoreetilisi teadmisi praktilises mängus rakendada;
10. mõtleb loovalt;
11. teab male-eetikat ning oskab vastavalt käituda (vastase austamine, kaotuse väärikas talumine);
12. osaleb võistlustel.

Arvestuse vorm:
Aktiivne osalemine rühmatöös, pidev hinnanguline tagasiside
Soovi korral osalemine võistlustel 

Avaldatud 18.12.2025. Viimati muudetud 18.12.2025.